Épületfeltüntetés utólag – miért fontos, hogyan történik?

Épületfeltüntetés utólag

Amikor ingatlant vásárolunk, nagyon fontos a körültekintés és az elővigyázatosság. Hiszen az ingatlan jelentős anyagi és jogi kötelezettségeket jelent, főleg, ha utólag derülnek ki a problémák. Rengeteg stressztől és kidobott forintoktól óvhat meg minket például, ha még az adásvételi szerződés megkötése előtt földmérő segítségét vesszük igénybe.

Tudták például, hogyha a vásárláshoz hitelt vagy állami támogatást kívánnak igénybe venni, annak egyik feltétele, hogy a helyszíni állapotok megegyezzenek a térképi állapottal?

Ha egy régi épület nem szerepel az ingatlan-nyilvántartási térképen és a tulajdoni lapon, vagy a térképmásolat nem felel meg a valóságnak, akkor sincs semmi probléma, hiszen az épületfeltüntetést utólag is el lehet végeztetni. Az alábbi cikkben összegyűjtöttünk minden fontos információt az utólagos földhivatali épületfeltüntetésről, hogy elkerülhessük a felesleges nehézségeket és kihívásokat.

Az épületfeltüntetés szabályai

Az épületfeltüntetés célja, hogy a magyar törvényeknek megfelelően, az épület szerepeljen a földhivatal nyilvántartási térképén és a tulajdoni lapon. Az ingatlan-nyilvántartásba bekerülve hivatalosan is bizonyíthatóvá válik az épület létezése, tehát jogi értelemben akkor jön létre a lakóház (épület), amikor az épületfeltüntetés megtörténik.

Az érvényben lévő jogszabályok alapján az épületfeltüntetési vázrajz benyújtása az építtető felelőssége. Ha nem mi építtetjük az ingatlant, hanem beruházó, vagy akár használt ingatlan vásárolunk, érdemes ellenőrizni, hogy az építtető vagy az előző tulajdonos gondoskodott-e az épületfeltüntetésről. Ha valaki olyan ingatlant vásárol, ahol az épületek nincsenek, vagy nem megfelelően szerepelnek az ingatlan-nyilvántartásban, akkor az új tulajdonosnak kell intézkednie ebben a kérdésben.

Az épületfeltüntetés menete

Az épületfeltüntetésnek számos jogi és technikai szabályozásnak kell megfelelnie, ezért mindig alkalmazzunk professzionális földmérőt, aki kézben tartja a folyamatot. A következőkben részletesen áttekintjük az épületfeltüntetés menetét, hogy teljes képet kapjunk a szükséges mérésekről, dokumentumokról.

Mire van szükség hozzá?

Egy ingatlan megvásárlása előtt mindig érdemes (kötelező) egyeztetni a  földhivatali térképmásolatot a helyszínen található épületek alakjával és számával. Az adásvétel megkötése előtt az esetleges eltéréseket minden esetben szakértő földmérővel kell felméretni. A mérések eredményei alapján a földmérő elkészíti a változási vázrajzot és a földmérési dokumentációt, amelyek benyújtása szükséges a földhivatali átvezetés kérelmezéséhez.

Hatósági bizonyítvány

A változási vázrajz mellett a földhivatal ingatlan-nyilvántartási átvezetéséhez szükség lesz az építésügyi hatóság által kiadott hatósági bizonyítványra, vagy ennek hiányában a fennmaradási engedélyre. A hatósági bizonyítványban a hatóság nyilatkozik arról, hogy a telken megtalálható épület(ek) építésügyi szempontból megfelel és térképezésre, földhivatali átvezetésre alkalmas. Továbbá tartalmazza, hogy pontosan melyik és milyen épületrész  kapott engedélyt.

Fennmaradási engedély készítése akkor válik szükségessé, ha az épület vagy annak egy része építési engedély nélkül került megépítésre. Ebben az esetben csak azt követően  igényelhető az engedély, ha építészmérnök által elkészítettük a fennmaradási-engedélyezési tervdokumentációt és a hozzá kapcsolódó műszaki leírást.

Hatósági bizonytvány kontra fennmaradási engedély. Mikor melyikre van szükség?

Amennyiben egy régi épület nincs feltüntetve, és épületfeltüntetést szeretnénk utólagosan kivitelezni (pl.: hitelt vagy CSOK+ -t szeretnénk felvenni, melyeknek ez alapvető feltétele), meg kell vizsgálni, hogy rendelkezünk-e az eredeti jogerős használatbavételi, vagy fennmaradási engedéllyel.

Amennyiben nem, akkor tisztázni kell, hogy az adott épület mikor épült. 10 éven belül épült épület esetében az illetékes hatóságtól fennmaradási engedélyt kell kérni. Amennyiben az épület megfelel a hatályos előírásoknak, akkor bírság kiszabása mellett a hatóság megadja a fennmaradási engedélyt.

A feltételeknek nem megfelelő épület esetében bontást rendelhetnek el. 10 évnél régebbi épület esetében elévül a hatóság intézkedési jogköre, azaz bírságra már nem számíthatunk, bontásra pedig csak különösen indokolt esetben. Itt fennmaradási engedélyt tudunk kérni az adott ingatlanra vonatkozóan.

A Hatósági Bizonyítvány beszerzésének lépéseiről ebben a cikkünkben részletesen foglalkozunk!

Épületfeltüntetés lépésről lépésre

  1. A földmérési munka megkezdéséhez digitálisan adatot kell igényelni a földhivataltól, ekkor kapjuk meg a digitális térképet. Erre a térképalapra kerül megszerkesztve az épület(ek) pontos kontúrja a terepi méretek felhasználásával.
  2. A helyszíni méréskor megtörténik az ingatlanon található összes épület felmérése és ábrázolása, valamint az ingatlan övező kerítések, támfalak helyzetének rögzítése is.
  3. A felmérés eredményei és pontos méretek alapján elkészül az a műszaki dokumentáció, amely a változási vázrajz alapját képezi.
  4. Hatósági bizonyítvány vagy fennmaradási engedély beszerzése.
  5. Ingatlan nyilvántartási kérelem kitöltése.
  6. Ezután az épületfeltüntetési vázrajz és a hozzá kapcsolódó geodéziai dokumentáció benyújtásra kerül a földhivatalba. A földhivatali vizsgálatot követően a hivatal záradékkal látja el a változási vázrajzot. Ezzel egyidőben előzetesen térképezi az épület(ek) kontúrjait a jogerős földhivatali alaptérképen.
  7. A záradék megszerzését követően az ingatlan nyilvántartási átvezetéshez szükséges még — a fentebb említett — hatósági bizonyítvány vagy fennmaradási engedély. Ennek az átvezetésének megtörténte után zárul le az épületfeltüntetési folyamat, és jelenik meg véglegesen a térképen az újonnan felmért épület valamint a tulajdoni lapon a változás/bejegyzés ténye.
  8. Záradékolt vázrajt feltöltése az Országos Építési Nyilvántartásba (OÉNY).

Épületfeltüntetés árak – mekkora költségekkel számolhatunk?

Amikor épületfeltüntetésre van szükségünk, fontos, hogy felmérjük a vele járó költségeket is. A feltüntetendő épületek száma, a munka bonyolultsága és a földmérővel megegyezett határidő mind befolyásolhatják az épületfeltüntetés költségeit. Annak érdekében, hogy realisztikus képet kapjunk a várható költségekről, érdemes közvetlenül konzultálni egy földmérővel. Aki tájékoztatást adhat a díjakról és a szolgáltatásokról.

Sarokszámok alapján a munkadíjak 110.000 Ft. – tól indulnak. Ehhez hozzájönnek a közvetített földhivatali költségek.

Fontos azonban megjegyezni, hogy helyszínenként és épületenként valamint a sörgősség részletei miatt az árak nagymértékben változhatnak!

Ismerje meg aktuális árainkat, és bízza a földmérési munkálatokat professzionális csapatunkra.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek

Tulajdoni lap2

Tulajdoni lap

Tulajdoni lap jelentése és fontosabb részei Mi a tulajdoni lap? A tulajdoni lap egy hivatalos okirat, amely rögzíti az ingatlanokkal kapcsolatos alapvető információkat, mint például

Tovább olvasom »
Hatósági bizonyítvány

Hatósági bizonyítvány

Hatósági bizonyítvány beszerzésének lépései Mit nevezünk hatósági bizonyítványnak építésügyi szempontból? Az úgynevezett hatósági bizonyítvány tulajdonképpen egy más néven használatba vételi engedély, amely különösen 300 négyzetméter

Tovább olvasom »