Épületfeltüntetés utólag

Épületfeltüntetés utólag

Épületfeltüntetés utólag – miért fontos, hogyan történik?

Amikor ingatlant vásárolunk, nagyon fontos a körültekintés és az elővigyázatosság. Hiszen az ingatlan jelentős anyagi és jogi kötelezettségeket jelent, főleg, ha utólag derülnek ki a problémák. Rengeteg stressztől és kidobott forintoktól óvhat meg minket például, ha még az adásvételi szerződés megkötése előtt földmérő segítségét vesszük igénybe.

Tudták például, hogyha a vásárláshoz hitelt vagy állami támogatást kívánnak igénybe venni, annak egyik feltétele, hogy a helyszíni állapotok megegyezzenek a térképi állapottal?

Ha egy régi épület nem szerepel az ingatlan-nyilvántartási térképen és a tulajdoni lapon, vagy a térképmásolat nem felel meg a valóságnak, akkor sincs semmi probléma, hiszen az épületfeltüntetést utólag is el lehet végeztetni. Az alábbi cikkben összegyűjtöttünk minden fontos információt az utólagos földhivatali épületfeltüntetésről, hogy elkerülhessük a felesleges nehézségeket és kihívásokat.

Az épületfeltüntetés szabályai

Az épületfeltüntetés célja, hogy a magyar törvényeknek megfelelően, az épület szerepeljen a földhivatal nyilvántartási térképén és a tulajdoni lapon. Az ingatlan-nyilvántartásba bekerülve hivatalosan is bizonyíthatóvá válik az épület létezése, tehát jogi értelemben akkor jön létre a lakóház (épület), amikor az épületfeltüntetés földmérési folyamata megtörténik.

Az érvényben lévő jogszabályok alapján az épületfeltüntetési vázrajz benyújtása az építtető felelőssége. Ha nem mi építtetjük az ingatlant, hanem beruházó, vagy akár használt ingatlan vásárolunk, érdemes ellenőrizni, hogy az építtető vagy az előző tulajdonos gondoskodott-e az épületfeltüntetésről. Ha valaki olyan ingatlant vásárol, ahol az épületek nincsenek, vagy nem megfelelően szerepelnek az ingatlan-nyilvántartásban, akkor az új tulajdonosnak kell intézkednie ebben a kérdésben.

Visszahívást kérekblogba fekvő

Az épületfeltüntetés menete

Az épületfeltüntetésnek számos jogi és technikai szabályozásnak kell megfelelnie, ezért mindig alkalmazzunk professzionális földmérőt, aki kézben tartja a folyamatot. A következőkben részletesen áttekintjük az épületfeltüntetés menetét, hogy teljes képet kapjunk a szükséges mérésekről, dokumentumokról.

Mire van szükség hozzá?

Egy ingatlan megvásárlása előtt mindig érdemes (kötelező) egyeztetni a  földhivatali térképmásolatot a helyszínen található épületek alakjával és számával. Az adásvétel megkötése előtt az esetleges eltéréseket minden esetben szakértő földmérővel (ingatlan rendező geodétával) kell felméretni. A mérések eredményei alapján a földmérő elkészíti a változási vázrajzot és a földmérési dokumentációt, amelyek benyújtása szükséges a földhivatali átvezetés kérelmezéséhez.

Hatósági bizonyítvány

A változási vázrajz mellett a földhivatal ingatlan-nyilvántartási átvezetéséhez szükség lesz az építésügyi hatóság által kiadott használatvabételi engedélyre vagy hatósági bizonyítványra, ezek hiányában a fennmaradási engedélyre. A hatósági bizonyítványban a hatóság nyilatkozik arról, hogy a telken megtalálható épület(ek) építésügyi szempontból megfelel és térképezésre, földhivatali átvezetésre alkalmas. Továbbá tartalmazza, hogy pontosan melyik és milyen épületrész  kapott engedélyt.

Fennmaradási engedély készítése akkor válik szükségessé, ha az épület vagy annak egy része építési engedély nélkül került megépítésre. Ebben az esetben csak azt követően  igényelhető az engedély, ha építészmérnök által elkészítettük a fennmaradási-engedélyezési tervdokumentációt és a hozzá kapcsolódó műszaki leírást.

Hatósági bizonytvány kontra fennmaradási engedély. Mikor melyikre van szükség?

Amennyiben egy régi épület nincs feltüntetve, és épületfeltüntetést szeretnénk utólagosan kivitelezni (pl.: hitelt vagy CSOK+ -t szeretnénk felvenni, melyeknek ez alapvető feltétele), meg kell vizsgálni, hogy rendelkezünk-e az eredeti jogerős használatbavételi, vagy fennmaradási engedéllyel.

Amennyiben nem, akkor tisztázni kell, hogy az adott épület mikor épült. 10 éven belül épült épület esetében az illetékes hatóságtól fennmaradási engedélyt kell kérni. Amennyiben az épület megfelel a hatályos előírásoknak, akkor bírság kiszabása mellett a hatóság megadja a fennmaradási engedélyt.

A feltételeknek nem megfelelő épület esetében bontást rendelhetnek el. 10 évnél régebbi épület esetében elévül a hatóság intézkedési jogköre, azaz bírságra már nem számíthatunk, bontásra pedig csak különösen indokolt esetben. Itt fennmaradási engedélyt tudunk kérni az adott ingatlanra vonatkozóan.

A Hatósági Bizonyítvány beszerzésének lépéseiről ebben a cikkünkben részletesen foglalkozunk!

Épületfeltüntetés lépésről lépésre

  1. A földmérési munka megkezdéséhez digitálisan adatot kell igényelni a földhivataltól, ekkor kapjuk meg a digitális térképet. Erre a térképalapra kerül megszerkesztve az épület(ek) pontos kontúrja a terepi méretek felhasználásával.
  2. A helyszíni méréskor megtörténik az ingatlanon található összes épület felmérése és ábrázolása, valamint az ingatlan övező kerítések, támfalak helyzetének rögzítése is.
  3. A felmérés eredményei és pontos méretek alapján elkészül az a műszaki dokumentáció, amely a változási vázrajz alapját képezi.
  4. Hatósági bizonyítvány vagy fennmaradási engedély beszerzése.
  5. Ingatlan nyilvántartási kérelem kitöltése.
  6. Ezután az épületfeltüntetési vázrajz és a hozzá kapcsolódó geodéziai dokumentáció benyújtásra kerül a földhivatalba. A földhivatali vizsgálatot követően a hivatal záradékkal látja el a változási vázrajzot. Ezzel egyidőben előzetesen térképezi az épület(ek) kontúrjait a jogerős földhivatali alaptérképen.
  7. A záradék megszerzését követően az ingatlan nyilvántartási átvezetéshez szükséges még — a fentebb említett — hatósági bizonyítvány vagy fennmaradási engedély. Ennek az átvezetésének megtörténte után zárul le az épületfeltüntetési folyamat, és jelenik meg véglegesen a térképen az újonnan felmért épület valamint a tulajdoni lapon a változás/bejegyzés ténye.
  8. Záradékolt vázrajt feltöltése az Országos Építési Nyilvántartásba (OÉNY).
    1. Mi az OÉNY?
      1. Az OÉNY az Országos Építésügyi Nyilvántartás az építésügy, valamint a régészeti örökség és a műemléki érték védelme körébe tartozó hatósági és szakmai tevékenységeket kiszolgáló elektronikus alkalmazások, dokumentációk és adatállományok egységes, elektronikus formában – a Lechner Tudásközpont által – működtetett központi rendszere.

Épületfeltüntetés árak – mekkora költségekkel számolhatunk?

Amikor épületfeltüntetésre van szükségünk, fontos, hogy felmérjük a vele járó költségeket is. A feltüntetendő épületek száma, a munka bonyolultsága és a földmérővel megegyezett határidő mind befolyásolhatják az épületfeltüntetés költségeit. Annak érdekében, hogy realisztikus képet kapjunk a várható költségekről, érdemes közvetlenül konzultálni egy földmérővel. Aki tájékoztatást adhat a díjakról és a szolgáltatásokról.

Sarokszámok alapján a munkadíjak 110.000 Ft. – tól indulnak. Ehhez hozzájönnek a közvetített földhivatali költségek.

Fontos azonban megjegyezni, hogy helyszínenként és épületenként valamint a sörgősség részletei miatt az árak nagymértékben változhatnak!

Bízza a földmérési munkálatokat professzionális csapatunkra.

Fennmaradási engedély beszerzése

A fennmaradási engedély beszerzése az első lépés a térképen nem szereplő épület/épületrész legalizálására.

A földhivatali bejegyzése teljeskörű intézése mellett segítséget és megoldást nyújtunk a fennmaradási engedélyhez szükséges építészeti műszaki dokumentáció elkészítésében és a fennmaradási engedély beszerzésében.ű

A részletekkel kapcsolatban vegye fel velünk a kapcsolatot.

 

 

Kérlek ajánld másoknak:

Picture of Kanizsai Tamás

Kanizsai Tamás

CEO
Kanizsai Tamás, a T-Survey Kft. alapítója és tulajdonosa vagyok.

Pályafutásom során közel három évtizede foglalkozom geodéziával és geodéziai célú térképek készítésével.

Cégünk, a T-Survey Kft., korszerű, precíziós geodéziai megoldásokra specializálódott, melyeket lézerszkennelési technikákkal, geodéziai robottechnológiával és piacvezető mederfelmérő rendszerekkel valósítunk meg.

Hiszünk abban, hogy fontos a geodézia szerteágazó rendszerének megismertetése , valamint az általunk nyújtott szolgáltatások és mérnöki megoldások bemutatása partnereink és a szakma iránt érdeklődők számára.

Célunk, hogy betekintést nyújtsunk mindennapjainkba, és bemutassuk, hogyan alkalmazzuk tudásunkat az élet számos területén.

Az ingatlanvásárlás, építkezés és tervezés területei számtalan rejtett kihívást rejtenek, amelyek előre nem mindig láthatóak, különösen azok számára, akik nem foglalkoznak nap mint nap ezen területekkel.

Szakmai cikkeinkkel célunk, hogy partnereink mélyebb betekintést nyerjenek a geodéziai szempontok fontosságába. Legyen szó tervezésről, ingatlanvásárlásról, tervezési - kivitelezési folyamatokról, vagy akár a földhivatali és földügyi eljárásokról.

Cikkeink segítségével tisztázni kívánjuk azokat a gyakran bonyolultnak tűnő folyamatokat, amelyekkel ingatlanprojektjeik során találkozhatnak. Így biztosítva, hogy önállóan is tájékozott döntéseket hozhassanak.

Köszönöm, hogy időt szán ránk!

Remélem, hogy a T-Survey Kft. tevékenysége és elkötelezettségünk a geodézia iránt értékes betekintést nyújt Önnek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük