„Medrek s tajgák földmérőként utam nem állják…
Gumicsizma, gumicsónak…lassan a T-Survey munkatársainak mindennapi alapfelszerelése…nohiszen elérkezett a „Drávamérés” nagynapja. Négyen, két autóval, egy baristákat megszégyenítő hitech mobilkávéfőző eszközparkkal felvértezve…elvégre mindenkinek szüksége van az üzemanyagra. Drávatamási és Tótújfalu lakói először szigorú, kitüntetett figyelemmel követik hőseink száguldozását útvonalát a töltésig. Ahol is becsukott szemmel élvezik a kocsiba süvítő szellőt…végre kiszabadultak a pécsi „betondzsungel nyomásából”.
A bevetési helyszínre érve, ráhangolódás, és a szokásos taktikai megbeszélés következik. Ám többszöri átszámolás után sem jön ki a matek, nehéz szívvel konstatálják magukban, hogy kevés lesz az összesen 8 kezük minden felszelés becipelésére. GPS, mérőállomás, hajó, hajóállvány, táskák „*sóhajtás*…bezzeg a régi szép idők” – hangzik el-…egy mérőszalaggal a világ ellen…Holtágmérőink legerősebb lábizmával rendelkező egyede kapta ama kitüntető feladatot, hogy felpumpálhatja a gumicsónakot, miközben a többiek az alappontok, mérőállomás felállításával és hajóösszeszereléssel múlatják idejüket.
Eközben a „Még pont jókor jöttünk” című gondolat szökik át vezetőnk agyán, az idén korán zöldellő erdő már ígyis elég akadályt állít földmérőink elé.
Gyors készülődés után indulhat a mérés:
Első feladat: a holtág partjainak és környezetének felmérése, a Dráva főmedrével kiegészülve. Távolugró olimpiai aranyérmüket otthon felejtve geodétáink kénytelenek két felé válni, a part két oldalán látják, illetve rádión keresztül hallhatják egymást. „Kicsit balra”, „Mennyi a jelmagasság?” és a „Nem látom” mondatok irodalmi magasságán túl nem bocsátkoznak további műértő beszédekbe, bedőlt fák, sár és víz nehezíti előrehaladásukat.
Két napi kitartó rézsűmászás és csónakázás után tárul eléjük végre a Drávába vezető gát látványa, amelynek érzése egyenrangú lehetett Kolumbusz Kristóf gondolataival, midőn elhagyta a Gibraltári-szorost. A herkulesi küzdelmek közben vezetőnk a mederfelszín szonáros felmérésén ügyködött. Kézi manőverezésével vadvízi evezősöket megszégyenítő mozdulatokkal cselezte ki a homokpadok és hínárcsapdák tömkelegét.
Ezzel kész a holtágmérés…gondolhatja magában mit sem sejtő olvasónk, de a cikk még láthatóan folytatódik…Minimum gyanús. Tudvalevő, hogy a holtágmérésnél szükséges a folyó (jelen esetben a Dráva) főmedrének térképezése a holtág befolyó és kifolyó áteresze közötti résszel együtt.
A T-Survey Folyami Személyszállító és Révész Kft. flottáján utazva kerültek át kollégáink a Dráva horvátországi oldalára. Itt bizonyította Trimble mérőállomásunk a hírnevét, 600 méteren túl is bármiféle gond nélkül lemérte a megirányzott prizmaszemet. Megfáradt felmérőink eztán a jól végzett munka örömével vonultak vissza a kocsik nyugalmába, a hazaúton csak a fáradtság néma párbeszéde hallatszódott.