Egy ingatlan két helyrajzi számon – mit tehetünk?

egy ingatlan két helyrajzi számon

Alapesetben egy önálló ingatlan, lakás egy helyrajzi számon szerepel az ingatlan nyilvántartásban, így szigorúan szakmai szempontok alapján valójában nem lehetséges, hogy egy ingatlan két helyrajzi számon legyen nyilvántartva. Ugyanakkor a gyakorlatban az megtörténhet, hogy egy olyan birtokot kerítenek körbe, vagy használják egyben, ami jogi valamint térképészeti szempontból több helyrajzi számot is felölel.

Ezeknek a helyzeteknek a megértése és kezelése kiemelten fontos, mivel az ilyen birtokok forgalmi értéke és beépíthetőségi százaléka is komolyan sérülhet. Emellett a hitelfelvételnél is nem várt akadályokba ütközhetünk. Ebben a blogposztban elmélyedünk ebben a témában, és részletesen kifejtjük, milyen lépéseket tehetünk annak érdekében, hogy megszüntessük ezt a problematikus helyzetet. 

Telekösszevonás: 1+1=1

Ebben a helyzetben tulajdonképpen a két (vagy több) helyrajzi szám összevonására van szükségünk. Ilyenkor a telekösszevonás a megoldás, amit földmérő segítségével tudunk elvégezni. Egy korábbi blogposztunkban már ismertettük a folyamatot, de az ismétlés a tudás atyja: vegyük végig, hogy milyen lépésekből áll a telekösszevonás.

  1. Első lépésben érdemes az önkormányzathoz fordulni, hogy tájékozódjunk a helyi építési szabályzatról (HÉSZ), amelyet a település weboldalán is megtalálhatunk. Ha nincs elérhető helyi szabályzat, az Országos Építési Szabályzat (OTÉK) irányelvei irányadóak a telek rendezésével kapcsolatosan.
  2. A következő lépésben érdemes egy földmérő szakembert felkeresni, aki segít a telekösszevonási folyamatban. A földmérő elkészíti a telekösszevonási vázrajzot és segít a szükséges nyomtatványok kitöltésében. A kész dokumentumokat a helyi földhivatalhoz kell benyújtani. Cégünk készséggel áll rendelkezésére, több évtizedes szakmai múlttal a háta mögött.
  3. Ezután a földhivatal megvizsgálja a földmérő által készített dokumentumokat. Ha minden előírásnak megfelelnek, záradékolják a vázrajzot, és a földmérő átadja a záradékolt dokumentumokat a megrendelőnek. Ezután a telekalakítási eljárást személyesen, vagy ügyvéd közreműködésével lehet kezdeményezni a földhivatalnál.
  4. A telekalakítási kérelmet a területileg illetékes földhivatalhoz kell benyújtani a szükséges dokumentumokkal, ideértve az igazgatási szolgáltatási díj befizetésének igazolását, a záradékolt változási vázrajzot és a telekalakítási dokumentációt. Az illetékes szakhatóság 15 napon belül elbírálja a telekalakítási kérelmet annak érdekében, hogy eldöntse, engedélyezhető-e a telekösszevonás. 
  5. Ha a szakhatóság jóváhagyja a kérelmet, akkor megkapja a telekalakítást engedélyező határozatot, amely egy évig érvényes a jogerőssé válástól számítva.
  6. Az érintetteknek, például a szomszédoknak, 15 napjuk van fellebbezni a határozat ellen.
  7. Miután az engedélyezés megtörtént, a földhivatal elvégez minden szükséges intézkedést a változások átvezetése érdekében az ingatlan-nyilvántartási térképen, és létrehozza az új helyrajzi számot. Ezt követően értesítik a tulajdonosokat a változásokról.

A telekösszevonás folyamata talán bonyolultnak tűnhet, de egy jó földmérő szakember nagyban egyszerűsíti a helyzetünket. A végeredmény pedig megszünteti a felesleges adminisztratív terheket és jogi zűrzavart. A végén, amikor már az új helyrajzi szám a kezünkben van, könnyebben kezelhetjük a birtokkal kapcsolatos ügyeket, illetve a jogi helyzet is tisztázottá válik, ami hozzájárulhat a birtok értékének növekedéséhez.

Földmérő cégünk szakemberei mindvégig támogatják Önt a telekösszevonási folyamat minden szakaszában, és segítenek a szükséges dokumentumok elkészítésében és a hatósági eljárások lebonyolításában. Ne habozzon, vegye fel velünk a kapcsolatot, hogy a telke jogi szempontból is tiszta helyzettel rendelkezzen.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek