Épületfeltüntetés utólag – miért fontos, hogyan történik?

Épületfeltüntetés utólag

Amikor ingatlant vásárolunk, nagyon fontos a körültekintés és az elővigyázatosság, hiszen az ingatlan jelentős anyagi és jogi kötelezettségeket jelent, főleg, ha utólag derülnek ki a problémák. Rengeteg stressztől és kidobott forintoktól óvhat meg minket például, ha még az adásvételi szerződés megkötése előtt földmérő segítségét vesszük igénybe. Tudták például, hogyha a vásárláshoz hitelt vagy állami támogatást kívánnak igénybe venni, annak egyik feltétele, hogy a helyszíni állapotok megegyezzenek a térképi állapottal?

Ha egy régi épület nem szerepel az ingatlan-nyilvántartási térképen és a tulajdoni lapon, vagy a térképmásolat nem felel meg a valóságnak, akkor sincs semmi probléma, hiszen az épületfeltüntetést utólag is el lehet végeztetni. Az alábbi cikkben összegyűjtöttünk minden fontos információt az utólagos földhivatali épületfeltüntetésről, hogy elkerülhessük a felesleges nehézségeket és kihívásokat.

Az épületfeltüntetés szabályai

Az épületfeltüntetés célja, hogy a magyar törvényeknek megfelelően, az épület szerepeljen a földhivatal nyilvántartási térképén és a tulajdoni lapon. Az ingatlan-nyilvántartásba bekerülve hivatalosan is bizonyíthatóvá válik az épület létezése, tehát jogi értelemben akkor jön létre a lakóház (épület), amikor az épületfeltüntetés megtörténik.

Az érvényben lévő jogszabályok alapján az épületfeltüntetési vázrajz benyújtása az építtető felelőssége. Ha nem mi építtetjük az ingatlant, hanem beruházó, vagy akár használt ingatlan vásárolunk, érdemes ellenőrizni, hogy az építtető vagy az előző tulajdonos gondoskodott-e az épületfeltüntetésről. Ha valaki olyan ingatlant vásárol, ahol az épületek nincsenek, vagy nem megfelelően szerepelnek az ingatlan-nyilvántartásban, akkor az új tulajdonosnak kell intézkednie ebben a kérdésben.

Az épületfeltüntetés menete

Az épületfeltüntetésnek számos jogi és technikai szabályozásnak kell megfelelnie, ezért mindig alkalmazzunk professzionális földmérőt, aki kézben tartja a folyamatot. A következőkben részletesen áttekintjük az épületfeltüntetés menetét, hogy teljes képet kapjunk a szükséges mérésekről, dokumentumokról.

Mire van szükség hozzá?

Egy ingatlan megvásárlása előtt mindig érdemes egyeztetni a  földhivatali térképmásolatot a helyszínen található épületek alakjával és számával. Az adásvétel megkötése előtt az esetleges eltéréseket minden esetben szakértő földmérővel kell felméretni. A mérések eredményei alapján a földmérő elkészíti a változási vázrajzot és a földmérési dokumentációt, amelyek benyújtása szükséges a földhivatali átvezetés kérelmezéséhez.

A változási vázrajz mellett a földhivatal ingatlan-nyilvántartási átvezetéséhez szükség lesz az építésügyi hatóság által kiadott hatósági bizonyítványra, vagy ennek hiányában a fennmaradási engedélyre. A hatósági bizonyítványban a hatóság nyilatkozik arról, hogy a telken megtalálható épület(ek) építésügyi szempontból megfelel és térképezésre, földhivatali átvezetésre alkalmas. Továbbá tartalmazza, hogy pontosan melyik és milyen épületrész  kapott engedélyt.

Fennmaradási engedély készítése akkor válik szükségessé, ha az épület vagy annak egy része építési engedély nélkül került megépítésre. Ebben az esetben csak azt követően  igényelhető az engedély, ha építészmérnök által elkészítettük a fennmaradási-engedélyezési tervdokumentációt és a hozzá kapcsolódó műszaki leírást.

Épületfeltüntetés lépésről lépésre

  1. A földmérési munka megkezdéséhez digitálisan adatot kell igényelni a földhivataltól, ekkor kapjuk meg a digitális térképet. Erre a térképalapra kerül fel megszerkesztve az épület(ek) pontos kontúrja a terepi méretek felhasználásával.
  2. A helyszíni méréskor megtörténik az ingatlanon található összes épület felmérése és ábrázolása, valamint az ingatlan övező kerítések, támfalak helyzetének rögzítése is.
  3. A felmérés eredményei és a pontos méretek alapján elkészül az a műszaki dokumentáció, amely a változási vázrajz alapját képezi.
  4. Ezután az épületfeltüntetési vázrajz és a hozzá kapcsolódó geodéziai dokumentáció benyújtásra kerül a földhivatalba. A földhivatali vizsgálatot követően a hivatal záradékkal látja el a változási vázrajzot. Ezzel egyidőben előzetesen térképezi az épület(ek) kontúrjait a jogerős földhivatali alaptérképen.
  5. A záradék megszerzését követően az ingatlan nyilvántartási átvezetéshez szükséges még — a fentebb említett — hatósági bizonyítvány vagy fennmaradási engedély. Ennek az átvezetésének megtörténte után zárul le az épületfeltüntetési folyamat, és jelenik meg véglegesen a térképen az újonnan felmért épület valamint a tulajdoni lapon a változás/bejegyzés ténye.

Épületfeltüntetés árak – mekkora költségekkel számolhatunk?

Amikor épületfeltüntetésre van szükségünk, fontos, hogy felmérjük a vele járó költségeket is. A feltüntetendő épületek száma, a munka bonyolultsága és a földmérővel megegyezett határidő mind befolyásolhatják az épületfeltüntetés költségeit. Annak érdekében, hogy realisztikus képet kapjunk a várható költségekről, érdemes közvetlenül konzultálni egy földmérővel, aki tájékoztatást adhat a díjakról és a szolgáltatásokról. Ismerje meg aktuális árainkat, és bízza a földmérési munkálatokat professzionális csapatunkra.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek